۱۳۹۶ سه شنبه ۲۳ آبان
دکتر زرهانی برای بهره برداری مطلوب از فضاهای آموزشی با توجه به اینکه امسال آخرین سالی است که دیپلم یازده ساله صادر می شود گفت:با استعانت از خداوند توانا تاکنون شاهد افت چندانی در میزان دانشجویان آموزشکدههای فنی و حرفهای نبودهایم. این موهبت برخاسته از تفضل الهی و برنامهریزی و اهتمام دستاندرکاران امور سما و دانشگاه آزاد اسلامی در جهت پرفروغکردن چراغ مهارتآموزی و اطلاعرسانی در سراسر کشور است. کاهش دو الی سه درصدی دانشجویان در سما در مقایسه با کاهش سی الی پنجاه درصدی دانشجو در دانشگاههای دولتی و غیردولتی نگرانکننده نیست. مردم و جوانان مدرک کاردانی توأم با مهارت را بهتر از کارشناسی بیمهارت میدانند و از سما استقبال میکنند زیرا سما کارآفرین و اشتغالزاست و تکنسین تربیت میکند و تمرکز روی پرورش جوانان یقهآبی و ماهر دارد.
امسال آخرین سالی است که دیپلم یازدهساله صادر میشود لذا در سال آینده هم امکان جذب دانشجو برای آموزشکدههای فنی و حرفهای سما فراهم است. اما از سال تحصیلی بعد شرایط قدری متفاوت میشود و باید چارهاندیشی شود. سازمان سما از دو سال پیش این موضوع را از طریق وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری کرده است و امیدوار است مراجع ذیصلاح و سیاستگذار به گونهای برنامهریزی کنند که امکان آموزش تکنسین متناسب با نیاز جامعه پایدار بماند.
با این وصف عقل اقتضاء میکند که ما برای آینده ریلگذاریهای کارآمدی انجام بدهیم تا در عمل انجام شده و موقعیت ناخواستهای قرار نگیریم. به همین دلیل در ماههای اخیر سازمان سما جلساتی را با مدیران ارشد آموزش و پرورش تشکیل داده است و خوشبختانه معاونان وزارت آموزش و پرورش برای بهرهوری معقول از امکانات سازمان سما بر وفق سیاستهای دانشگاه آزاد اسلامی در جهت پرورش نسل نو با ما همداستان هستند و نظر مساعد دارند. یکی از راهکارهای مناسبی که باید مورد مطالعه و کارشناسی قرار گیرد ابداع نوعی کاردانی پیوسته جدید با مشارکت وزارت آموزش و پرورش است. با توجه به سیاست برونسپاری در دورههای کاردانش و هنرستان اگر وزارت آموزش و پرورش با استفاده از بسته حمایتی و یا هر سازوکار دیگر یکصد هزار دانشآموز رشته هنرستان و کاردانش را به سما بسپارد سما میتواند به آنان آموزشهای نظری و فنی و حرفهای مناسب بدهد و پس از اعطای دیپلم، دوره کاردانی را نیز برای داوطلبان اجرا کند و گواهینامه کاردانی هم صادر کند. این حرکت با سیاست هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر ارتقاء مدارس سما از حدود 600 واحد به یکهزار مدرسه هم تطابق دارد.
مزیتهای نسبی سازمان سما برای مشارکت در این حرکت ملی مهارتآموزی عبارتند از:
1-استادان و استادکاران و معلمان زبده در دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان سما
2-آموزشکدههای فنی و حرفهای مجهز و برخوردار از کارگاهها و آزمایشگاههای پیشرفته
3-مدارس هوشمند و برخوردار از فناوریهای آموزشی
4-تداول روشهای آموزشی و تربیتی مطلوب و سازوکارهای مناسب برای پرورش نوجوانان و جوانان باایمان و ماهر و دانا
5-وجود فضاهای آموزشی وافر در دانشگاه آزاد اسلامی با قابلیت تبدیل شدن به مدارس سما
6-انگیزه کافی در مدیران صف و ستاد سازمان سما برای توسعه آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش و مهارتهای شغلی و کسب و کار و کارآفرینی
انشاءالله با امضای تفاهمنامهای با معاون آموزش متوسطه و معاون مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش به تدریج زمینه این تحولات فراهم میگردد.
از همکاران عزیز در مدارس و آموزشکدهها و استانها توقع دارد برای تحقق این چشمانداز همکاری گستردهای را با آموزش و پرورش داشته باشند.
امسال آخرین سالی است که دیپلم یازدهساله صادر میشود لذا در سال آینده هم امکان جذب دانشجو برای آموزشکدههای فنی و حرفهای سما فراهم است. اما از سال تحصیلی بعد شرایط قدری متفاوت میشود و باید چارهاندیشی شود. سازمان سما از دو سال پیش این موضوع را از طریق وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری کرده است و امیدوار است مراجع ذیصلاح و سیاستگذار به گونهای برنامهریزی کنند که امکان آموزش تکنسین متناسب با نیاز جامعه پایدار بماند.
با این وصف عقل اقتضاء میکند که ما برای آینده ریلگذاریهای کارآمدی انجام بدهیم تا در عمل انجام شده و موقعیت ناخواستهای قرار نگیریم. به همین دلیل در ماههای اخیر سازمان سما جلساتی را با مدیران ارشد آموزش و پرورش تشکیل داده است و خوشبختانه معاونان وزارت آموزش و پرورش برای بهرهوری معقول از امکانات سازمان سما بر وفق سیاستهای دانشگاه آزاد اسلامی در جهت پرورش نسل نو با ما همداستان هستند و نظر مساعد دارند. یکی از راهکارهای مناسبی که باید مورد مطالعه و کارشناسی قرار گیرد ابداع نوعی کاردانی پیوسته جدید با مشارکت وزارت آموزش و پرورش است. با توجه به سیاست برونسپاری در دورههای کاردانش و هنرستان اگر وزارت آموزش و پرورش با استفاده از بسته حمایتی و یا هر سازوکار دیگر یکصد هزار دانشآموز رشته هنرستان و کاردانش را به سما بسپارد سما میتواند به آنان آموزشهای نظری و فنی و حرفهای مناسب بدهد و پس از اعطای دیپلم، دوره کاردانی را نیز برای داوطلبان اجرا کند و گواهینامه کاردانی هم صادر کند. این حرکت با سیاست هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر ارتقاء مدارس سما از حدود 600 واحد به یکهزار مدرسه هم تطابق دارد.
مزیتهای نسبی سازمان سما برای مشارکت در این حرکت ملی مهارتآموزی عبارتند از:
1-استادان و استادکاران و معلمان زبده در دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان سما
2-آموزشکدههای فنی و حرفهای مجهز و برخوردار از کارگاهها و آزمایشگاههای پیشرفته
3-مدارس هوشمند و برخوردار از فناوریهای آموزشی
4-تداول روشهای آموزشی و تربیتی مطلوب و سازوکارهای مناسب برای پرورش نوجوانان و جوانان باایمان و ماهر و دانا
5-وجود فضاهای آموزشی وافر در دانشگاه آزاد اسلامی با قابلیت تبدیل شدن به مدارس سما
6-انگیزه کافی در مدیران صف و ستاد سازمان سما برای توسعه آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش و مهارتهای شغلی و کسب و کار و کارآفرینی
انشاءالله با امضای تفاهمنامهای با معاون آموزش متوسطه و معاون مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش به تدریج زمینه این تحولات فراهم میگردد.
از همکاران عزیز در مدارس و آموزشکدهها و استانها توقع دارد برای تحقق این چشمانداز همکاری گستردهای را با آموزش و پرورش داشته باشند.