۱۳۹۷ يکشنبه ۲۸ بهمن
دبیر شورای نظارت و هماهنگی سما گیلان گفت: با هدف توانمندسازی بیشتر دانشجویان و دانشآموزان اقدام به ایجاد مدارس مهارتی برای ورود به فعالیت کاربنیان کردهایم.
محمد نیکپسند در گفتگو با خبرنگارگروه استان های خبرگزاری آنا درباره راهاندازی و توسعه مدارس مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: با توجه به برنامه ششم توسعه با تأکید بر اصل مهارتآموزی، اعتقاد سازمان سما بر این است که دانشآموزان و دانشجویان علاوه بر کسب توانمندیهای علمی نیاز به کسب مهارتهای عملی تکمیلی دارند.
وی افزود: از طرف دیگر با توجه به اینکه معضل بیکاری از مسائل مهم کشور است، سما حرکت خود را به سمت ایجاد پایههای خوداشتغالی آغاز کرده و در نتیجه اقدام به ایجاد مدارس مهارتی با هدف توانمندسازی بیشتر دانشجویان و دانشآموزان و انجام فعالیتهای اقتصادی با بهرهگیری از امکانات و تجهیزات موجود برای ورود به فعالیت کاربنیان کرده است.
دبیر شورای نظارت و هماهنگی سما استان گیلان از بدیهیترین اهداف مدارس مهارتی را طرح رشد استعداد نوجوانان و جوانان، توسعه مهارتآموزی و کارآفرینی، تمرین و ممارست در راستای ورود به عرصه تولید و خدمات و در مجموع بازار کار دانست.
نیکپسند خاطرنشان کرد: در گذر این کارآفرینی، دانشآموز و دانشجو ۵۰درصد از سود حاصله را دریافت و ۵۰ درصد دیگر سود، صرف توسعه و تجهیز مدارس و آموزشکدهها میشود.
وی در پاسخ به این سؤال که طرح مهارتآموزی در مدارس و آموزشکدههای سما استان گیلان در چه مرحلهای است و چه اقداماتی در دستور کار است؟ به آنا گفت: مهارتآموزی در همه پایهها و مقاطع مدارس سما استان گیلان در حال اجراست و این مهارتها شامل خوشنویسی، نقاشی، کار با نرمافزارهای اداری، ساخت زیورآلات، مهارت گلآرایی، عروسکسازی، امور باغداری، پرورش گل و گیاه، مهارت زندگی و ...است.
دبیر شورای نظارت و هماهنگی سما استان گیلان ادامه داد: با انجام سه فعالیت کاربنیان بهمدت یک سال تحصیلی بهصورت رسمی و با کسب مجوز از کارگروه درآمدهای غیرشهریهای سازمان سما بهصورت آزمایشی موافقت شده که در سما استان گیلان در حال اجراست.
نیکپسند تشریح کرد: این سه فعالیت شامل «تولید سبزیجات ارگانیک » در دبستان دخترانه سما لنگرود با جامعه هدف اولیای دانشآموزان، معلمان و کارکنان و سلف سرویس واحد دانشگاهی و «پرورش توت فرنگی ارگانیک» در دبیرستان دوره اول دخترانه سما لنگرود با هدف آموزش تولید محصولات ارگانیک در زمینهای بلااستفاده در خانهها، تولید محصولات ارگانیک و آشنایی دانشآموزان با تفاوتهای محصولات ارگانیک و غیرارگانیک و فروش تولیدات بین خانواده بزرگ سما و «تولید محتوای الکترونیکی» شامل تصاویر، متون و فیلم آموزشی از محتوای دروس در آموزشکده سما واحد رشت است.


وی افزود: از طرف دیگر با توجه به اینکه معضل بیکاری از مسائل مهم کشور است، سما حرکت خود را به سمت ایجاد پایههای خوداشتغالی آغاز کرده و در نتیجه اقدام به ایجاد مدارس مهارتی با هدف توانمندسازی بیشتر دانشجویان و دانشآموزان و انجام فعالیتهای اقتصادی با بهرهگیری از امکانات و تجهیزات موجود برای ورود به فعالیت کاربنیان کرده است.
دبیر شورای نظارت و هماهنگی سما استان گیلان از بدیهیترین اهداف مدارس مهارتی را طرح رشد استعداد نوجوانان و جوانان، توسعه مهارتآموزی و کارآفرینی، تمرین و ممارست در راستای ورود به عرصه تولید و خدمات و در مجموع بازار کار دانست.

وی در پاسخ به این سؤال که طرح مهارتآموزی در مدارس و آموزشکدههای سما استان گیلان در چه مرحلهای است و چه اقداماتی در دستور کار است؟ به آنا گفت: مهارتآموزی در همه پایهها و مقاطع مدارس سما استان گیلان در حال اجراست و این مهارتها شامل خوشنویسی، نقاشی، کار با نرمافزارهای اداری، ساخت زیورآلات، مهارت گلآرایی، عروسکسازی، امور باغداری، پرورش گل و گیاه، مهارت زندگی و ...است.
دبیر شورای نظارت و هماهنگی سما استان گیلان ادامه داد: با انجام سه فعالیت کاربنیان بهمدت یک سال تحصیلی بهصورت رسمی و با کسب مجوز از کارگروه درآمدهای غیرشهریهای سازمان سما بهصورت آزمایشی موافقت شده که در سما استان گیلان در حال اجراست.

نیکپسند تشریح کرد: این سه فعالیت شامل «تولید سبزیجات ارگانیک » در دبستان دخترانه سما لنگرود با جامعه هدف اولیای دانشآموزان، معلمان و کارکنان و سلف سرویس واحد دانشگاهی و «پرورش توت فرنگی ارگانیک» در دبیرستان دوره اول دخترانه سما لنگرود با هدف آموزش تولید محصولات ارگانیک در زمینهای بلااستفاده در خانهها، تولید محصولات ارگانیک و آشنایی دانشآموزان با تفاوتهای محصولات ارگانیک و غیرارگانیک و فروش تولیدات بین خانواده بزرگ سما و «تولید محتوای الکترونیکی» شامل تصاویر، متون و فیلم آموزشی از محتوای دروس در آموزشکده سما واحد رشت است.

