۱۳۹۶ سه شنبه ۳۱ مرداد
به گزارش روابط عمومی سما، رحمت علی صابري حقایق معاون مرکز آموزشی و فرهنگی سما رشت و دبیر شوراي نظارت و هماهنگی استان گیلان در خصوص پیش شرط توسعه مهارت آموزی در مدارس و آموزشکده های سما می گوید:
طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده، هر گونه تغییر و تحول بنیادي ثمر بخش در عرصه تعلیم و تربیت به ویژه توسعه مهارت آموزي در مدارس و آموزشکده، پیش شرط همه آنها، برنامهریزي در پایه ابتدایی خاصٌه بهبود وارتقاي مهارت اجتماعی از طریق آموزشی مؤثر و روش تدریس کار آمد است .
چنان که میدانیم، مهارت اجتماعی مجموعه توان منديهایی است که موجب موفقیت در زندگی اجتماعی فرد میشود و برخی از این مهارتها میتوان به مهارت تفکر انتقادي، مهارت تصمیم گیري، مهارت حل مسأله و مهارت برقراري ارتباط و مهارت رقابت مثبت و سازنده در پایه ابتدایی اشاره کرد. در این پایه، مدرسه باید با تغییرات اجتماعی، سیاسی و اقتصادي در سطح ملی و بین المللی هم سو و هم جهت باشد. آموزش در جهت تقویت رفتارهاي عقلانی، حس همدردي نسبت به انسانیت، تقویت احساس هویت ملی، پرهیز از قضاوتهاي قالبی و کلیشه-اي، کسب تصویري واقعی از دنیاي خارج و سر انجام آموزش جهان وندي در سه سطح شناختی، مهارتی و نگرشی باید صورت گیرد تا افراد، مهارت ارتباط جهانی را کسب کنند.
علاوه بر این، در بحثهاي مربوط به برنامهریزي براي توسعه مهارت آموزي در مدارس و آموزشکده، پیش شرط بسیاري از امور ، تناسب مکان آموزشی براي حرفه و شغل است که از اهمیت شایانی برخوردار است. اهدافی از قبیل شناختهاي حرفهاي ، مهارت هاي حرفهاي، توانایی هاي حرفهاي، انگیزشها و شیوههاي رفتار اجتماعی . هدف کلی فراگیر آن است که حرفه آموز ( دانش آموز و دانشجو) در محیط کاري خویش به خود اتکایی برسد و توانایی ارزیابی انتقادي نسبت به عمل خویش و نسبت به وضعیت محیط زیست و توسعه خلاقانه شرایط موجود را داشته باشد. افزون بر معیارهاي فوق براي مکان آموزشی، مکان آموزشی باید از توانایی ایجاد انگیزه در دانش آموزان و دانشجویان ، ایجاد پیشزمینهاي عینی و قابل مشاهده براي تفکر و تأمل، تضمین کسب مهارت هاي حرفهاي و تضمین ورود تدریجی به زندگی حرفهاي و شغلی و ایجاد پل ارتباطی میان دو قطب نظریه و عمل و رفع تضاد بین نظریه ي انتزاعی و واقعیت عینی برخوردار باشد.
* تدوین شیوه نامه طرح مهارت آموزي دانش آموزي سما توسط شوراي نظارت و هماهنگی سما استان )شیوه نامه پیشنهادي به پیوست ضمیمه شده است)
* دعوت از افراد ماهر، موفق و خوش نام که در سطح شهر یا استان به آن حرفه اشتغال دارند جهت ایرادسخنرانی درمدرسه.
* استفاده از افراد ماهر، موفق و کارآفرین شهر به عنوان مدرس حرفه و مهارت مرتبط یا حداقل حضور دربرخی از جلسات آموزشی در مدرسه.
* برپایی نمایشگاه از دست سازه هاي دانش آموزان در پایان هر ترم یا دوره تحصیلی
* بازدید علمی دانش آموزان از مراکز صنعتی و کارگاهی متناسب با حرفه و مهارت مرتبط در شهر یا استان برگزاري دوره هاي تربیت مربی مهارت آموزي در تخصص هاي متنوع براي کارکنان و معلمان علاقمنددرسماوهمچنین فراگیران آزاد (با نگرش درآمدزایی از طریق مرکز دوره هاي کوتاه مدت) تا در دوره هاي آینده ازنیروهاي سما براي آموزش حرفه و مهارت به دانش آموزان استفاده گردد.
* الزام فراگیري یک مهارت براي هر دانشجو که در رشته تحصیلی آنان مهم می باشد، در طول دوره تحصیل به عنوان دانشجویان رشته کامپیوتر آشنایی کامل با یک زبان برنامه نویسی یا طراحی وب نداشته ودرحال حاضر این مهارت اشتغالزا و ثروت آفرین است.
* آینده پژوهی مشاغل و کسب و کارهاي جذاب سال هاي آتی، اطلاع رسانی به دانش آموزان و دانشجویان و برگزاري دوره هاي آموزش مهارت مرتبط
* برگزاري از اردو هاي مهارتی و حرفه اي
* پایش نیاز هاي آموزش مهارتی دانش آموزان با توجه به تفاوت هاي فردي
* استعدادیابی و ارائه اطلاعات صحیح از توانمندي دانش آموزان به اولیا به منظور هدایت بهتر دانش آموزان در مسیر شغلی آینده
*توجه خاص به شرکت دانش آموزان در مسابقات علمی ، المپیاد ها مانند طرح جابربن حیان و خوارزمی به منظور پرورش خلاقیت و دستورزي آموخته هاي دانش آموزان
طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده، هر گونه تغییر و تحول بنیادي ثمر بخش در عرصه تعلیم و تربیت به ویژه توسعه مهارت آموزي در مدارس و آموزشکده، پیش شرط همه آنها، برنامهریزي در پایه ابتدایی خاصٌه بهبود وارتقاي مهارت اجتماعی از طریق آموزشی مؤثر و روش تدریس کار آمد است .
چنان که میدانیم، مهارت اجتماعی مجموعه توان منديهایی است که موجب موفقیت در زندگی اجتماعی فرد میشود و برخی از این مهارتها میتوان به مهارت تفکر انتقادي، مهارت تصمیم گیري، مهارت حل مسأله و مهارت برقراري ارتباط و مهارت رقابت مثبت و سازنده در پایه ابتدایی اشاره کرد. در این پایه، مدرسه باید با تغییرات اجتماعی، سیاسی و اقتصادي در سطح ملی و بین المللی هم سو و هم جهت باشد. آموزش در جهت تقویت رفتارهاي عقلانی، حس همدردي نسبت به انسانیت، تقویت احساس هویت ملی، پرهیز از قضاوتهاي قالبی و کلیشه-اي، کسب تصویري واقعی از دنیاي خارج و سر انجام آموزش جهان وندي در سه سطح شناختی، مهارتی و نگرشی باید صورت گیرد تا افراد، مهارت ارتباط جهانی را کسب کنند.
علاوه بر این، در بحثهاي مربوط به برنامهریزي براي توسعه مهارت آموزي در مدارس و آموزشکده، پیش شرط بسیاري از امور ، تناسب مکان آموزشی براي حرفه و شغل است که از اهمیت شایانی برخوردار است. اهدافی از قبیل شناختهاي حرفهاي ، مهارت هاي حرفهاي، توانایی هاي حرفهاي، انگیزشها و شیوههاي رفتار اجتماعی . هدف کلی فراگیر آن است که حرفه آموز ( دانش آموز و دانشجو) در محیط کاري خویش به خود اتکایی برسد و توانایی ارزیابی انتقادي نسبت به عمل خویش و نسبت به وضعیت محیط زیست و توسعه خلاقانه شرایط موجود را داشته باشد. افزون بر معیارهاي فوق براي مکان آموزشی، مکان آموزشی باید از توانایی ایجاد انگیزه در دانش آموزان و دانشجویان ، ایجاد پیشزمینهاي عینی و قابل مشاهده براي تفکر و تأمل، تضمین کسب مهارت هاي حرفهاي و تضمین ورود تدریجی به زندگی حرفهاي و شغلی و ایجاد پل ارتباطی میان دو قطب نظریه و عمل و رفع تضاد بین نظریه ي انتزاعی و واقعیت عینی برخوردار باشد.
* تدوین شیوه نامه طرح مهارت آموزي دانش آموزي سما توسط شوراي نظارت و هماهنگی سما استان )شیوه نامه پیشنهادي به پیوست ضمیمه شده است)
* دعوت از افراد ماهر، موفق و خوش نام که در سطح شهر یا استان به آن حرفه اشتغال دارند جهت ایرادسخنرانی درمدرسه.
* استفاده از افراد ماهر، موفق و کارآفرین شهر به عنوان مدرس حرفه و مهارت مرتبط یا حداقل حضور دربرخی از جلسات آموزشی در مدرسه.
* برپایی نمایشگاه از دست سازه هاي دانش آموزان در پایان هر ترم یا دوره تحصیلی
* بازدید علمی دانش آموزان از مراکز صنعتی و کارگاهی متناسب با حرفه و مهارت مرتبط در شهر یا استان برگزاري دوره هاي تربیت مربی مهارت آموزي در تخصص هاي متنوع براي کارکنان و معلمان علاقمنددرسماوهمچنین فراگیران آزاد (با نگرش درآمدزایی از طریق مرکز دوره هاي کوتاه مدت) تا در دوره هاي آینده ازنیروهاي سما براي آموزش حرفه و مهارت به دانش آموزان استفاده گردد.
* الزام فراگیري یک مهارت براي هر دانشجو که در رشته تحصیلی آنان مهم می باشد، در طول دوره تحصیل به عنوان دانشجویان رشته کامپیوتر آشنایی کامل با یک زبان برنامه نویسی یا طراحی وب نداشته ودرحال حاضر این مهارت اشتغالزا و ثروت آفرین است.
* آینده پژوهی مشاغل و کسب و کارهاي جذاب سال هاي آتی، اطلاع رسانی به دانش آموزان و دانشجویان و برگزاري دوره هاي آموزش مهارت مرتبط
* برگزاري از اردو هاي مهارتی و حرفه اي
* پایش نیاز هاي آموزش مهارتی دانش آموزان با توجه به تفاوت هاي فردي
* استعدادیابی و ارائه اطلاعات صحیح از توانمندي دانش آموزان به اولیا به منظور هدایت بهتر دانش آموزان در مسیر شغلی آینده
*توجه خاص به شرکت دانش آموزان در مسابقات علمی ، المپیاد ها مانند طرح جابربن حیان و خوارزمی به منظور پرورش خلاقیت و دستورزي آموخته هاي دانش آموزان
شیوه نامه طرح مهارت آموزي دانش آموزي سما
شوراي نظارت و هماهنگی سازمان سما استان گیلان
شوراي نظارت و هماهنگی سازمان سما استان گیلان
با توجه به اهمیت آموزش هاي مهارتی در توانمندسازي دانش آموزان و نظر به جایگاه آموزشکده هاي فنی و حرفه اي سما به عنوان یکی از متولیان آموزش هاي مهارتی در کشور، این شیوه نامه تدوین و آموزش مهارت ها و حرفه هاي اشتغال زا و ثروت آفرین به دانش آموزان مدارس سما استان در چارچوب آن صورت می گیرد.
هدف :
هدف از تدوین این شیوه نامه توسعه فرهنگ کارآفرینی و مهارت آموزي در مدارس و آموزش حرفه هاي اشتغال زا به دانش آموزان سما می باشد.
الف: مفاد شیوه نامه
-1 اجراي دوره هاي آموزش عملی و کارگاهی دانش آموزان با توجه به نیاز مدارس ، بازار کار و علاقه دانش آموزان
-2 آموزش مهارت هاي مدیریتی ، آموزش کارآفرینی و مهارت هاي کسب و کار
-3 ایجاد مراکز مهارت آموزي و کارآفرینی و برگزاري دوره هاي آموزشی و مهارتی در رشته هاي مورد نیاز
ب: شوراي برنامه ریزي و نظارت یا( کمیته آموزشی،پژوهشی و فرهنگی شوراي نظارت و هماهنگی سما استان)
-1 رئیس شوراي نظارت و هماهنگی سما استان گیلان
-2 دبیر شوراي نظارت و هماهنگی سما استان گیلان
-3 یکی از معاونان سما استان ( به پیشنهاد دبیر شوراي نظارت و هماهنگی و تایید رئیس شوراي نظارت و هماهنگی سما استان گیلان)
-4 یکی از روساي آموزشکده هاي سما استان( به پیشنهاد دبیر شوراي نظارت و هماهنگی و تایید رئیس شوراي نظارت و هماهنگی سما استان گیلان)
-5 کارشناس آموزشی، پژوهشی و دانشجویی شوراي نظارت و هماهنگی سما استان گیلان
-6 یکی از مدیران مدارس سما استان (دوره ابتدایی)
(به پیشنهاد دبیر شوراي نظارت و هماهنگی و تایید رئیس شوراي نظارت و هماهنگی سما استان گیلان)
-7 یکی از مدیران مدارس سما استان (دوره اول متوسطه)
( به پیشنهاد دبیر شوراي نظارت و هماهنگی و تایید رئیس شوراي نظارت و هماهنگی سما استان گیلان)
-8 یکی از مدیران مدارس سما استان (دوره دوم متوسطه)
( به پیشنهاد دبیر شوراي نظارت و هماهنگی و تایید رئیس شوراي نظارت و هماهنگی سما استان گیلان)
-9 یکنفر از رابطان پژوهشی مدارس سما استان
( به پیشنهاد دبیر شوراي نظارت و هماهنگی و تایید رئیس شوراي نظارت و هماهنگی سما استان گیلان)
پ: وظایف شوراي برنامه ریزي و نظارت(یا کمیته آموزشی،پژوهشی و فرهنگی شوراي نظارت و هماهنگی سما استان)
-1 تعریف نیازهاي مهارتی گروه هاي هدف
-2 بررسی حرفه هاي پیشنهادي و انتخاب مهارت هاي ایمن براي هر پایه تحصیلی با توجه به نیازهاي بومی هر شهر و منطقه با نگرشایجاد شغل در آینده ( مشاغل پر رونق و پردرآمد ) و با درنظرگرفتن امکانات مدرسه
-3 برنامه ریزي و سامان دهی طرح براي اجراي بهینه در هریک از واحدهاي سما استان
-4 نظارت براطلاع رسانی صحیح مهارت هاي ایمن به دانش آموزان و اولیا
-5 نظارت بر اجراي فعالیت ها ي مرتبط با طرح در هریک از واحدهاي سما استان
-6 نظارت برنحوه آموزش حرفه یا مهارت طبق استاندارد هاي شغلی مورد تایید مراجع ذیصلاح
-7 نظارت بر صدور گواهی نامه پایان دوره براي هر یک از مهارت هاي آموخته شده توسط دانش آموزان
-8 ارزیابی روند اجرایی طرح و نتایج حاصل در پایان هر دوره
ج: کمیته اجرایی(شوراي راهبردي)
در ابتدا معاونت سما هر واحد با تشکیل شوراي راهبردي، حداقل 2حرفه و مهارت را به ترتیب اولویت براي هر پایه تحصیلی با در نظر گرفتن علاقه دانش آموزان ، نظر اولیا و آینده نگري شغلی آن مهارت و امکانات مدرسه انتخاب و براي اجراي آن در چارچوب این شیوه نامه برنامه ریزي می نماید، برنامه هاي تنظیم شده هر پایه تحصیلی جهت بررسی به دبیرخانه شوراي نظارت و هماهنگی سما استان ارسال تا در شوراي نظارت و برنامه ریزي استان طرح گردد. برنامه ها پس از تایید در شوراي نظارت و برنامه ریزي استان لازم الاجرا خواهد بود. ارائه آموزش به مهارت هاي صرفاً ایمن محدود می گردد. کمیته مذکور موظف است پس از تایید برنامه ها به دانش آموزان و اولیا اطلاع رسانی مناسب انجام دهد.
د: روند اجرایی طرح
-1 اطلاع رسانی صحیح به دانش آموزان و اولیا (از طریق چاپ و نصب بنر، چاپ و توزیع بروشور، ارسال پیامک، وب سایت، .....)
-2 معرفی حرفه هاي تعیین شده براي هر رده سنی در هر مدرسه به دانش آموزان و اولیا
-3 انتخاب حرفه مورد علاقه توسط دانش آموز و اولیا(براي مدارسی که قابلیت اجراي طرح آموزشی بیش از یکمهارت را دارند)
-4 اخذ رضایت نامه از اولیاي دانش آموز مبنی بر حضور در دوره مهارت آموزي
-5 اجراي برنامه و ساعات آموزشی در طول دوره بر اساس استاندارد شغلی مورد تایید
-6 نظارت بر اجراي دوره مهارت آموزي توسط شوراي راهبردي معاونت سما
-7 برگزاري آزمون پایان دوره مهارت آموزي
-8 صدور گواهینامه پایان دوره مهارت آموزي در صورت موفقیت در آزمون