۱۳۹۵ يکشنبه ۲ خرداد
رئیس سازمان سما کشور: کیفیت بخشی و مدیریت کیفیت در مدارس سما بسیار مهم است

به گزارش روابط عمومی شورای نظارت و هماهنگی سازمان سما استان گیلان، ششمین جلسه شورای نظارت وهماهنگی سازمان سما استان گیلان با حضور دگتر سید احمد زرهانی معاون دانشگاه و رئیس سازمان سما کشور، دبیر هیأت امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان و رییس شورای نظارت و هماهنگی سازمان سما استان گیلان، دبیر شورای نظارت و هماهنگی سازمان سما استان گیلان، رؤسای واحدهای دانشگاهی استان و جمعی از معاونان سما سما استان گیلان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت برگزار شد.

در این جلسه دکتر سید احمد زرهانی، معاون دانشگاه و رئیس سازمان سما کشور ضمن تشکر از برگزاری این جلسه گفت: خوشبختانه همان نگاه مثبتی که جناب آقای دکتر میرزاده ریاست عالیه دانشگاه در خصوص تعلیم و تربیت از پیش دبستان تا آموزش عالی دارند در تفکر و اندیشه مسؤولین سما استان گیلان نیز وجود دارد و این یک موهبت است. وقتی که انسجام فکری، تعامل و هم افزایی در یک سیستم وجود داشته باشد، خروجی و برآیند کار در آن سیستم رضایت بخش و امیدوار کننده است و این نگاه پشتوانه ای برای برداشتن گام های اساسی در آینده است.
زرهانی با اشاره به فلسفه بوجود آمدن سما در دهه هفتاد،گفت: سازمان سما در دهه هفتاد در کشور اسلامی با هدف کم کردن باری از دوش دولت و وزارت آموزش و پرورش بوجود آمد در عین حال ایجاد دستآورد های جدید در تعلیم و تربیت و شناسایی استعداد های جوانان این مرز و بوم بزرگ و کهن از دیگر اهداف این سازمان بوده است.
رئیس سازمان سما کشور خاطر نشان کرد: امروز حدود 20 سال از عمر سازمان سما گذشته و در حال حاضر بار بیش از 100 هزار دانشجو و 65 هزار دانش آموز را در حوزه های آموزشی، فرهنگی، تربیتی، اداری و مالی بر دوش گرفته ایم و این سازمان با وجود ظرفیت های بسیار بالا می تواند قدمهای بزرگتری را بردارد.

معاون دانشگاه همچنین افزود: نگاه ویژه ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی در اختیار گذاشتن فضاهای مازاد واحدهای دانشگاهی به سما در سراسر کشور و حرکت به سمت توسعه کمی و کیفی است که در برنامه 5 ساله دانشگاه آزاد اسلامی حداقل سالی 7 درصد در سطوح مدارس و 3-2 درصد در آموزشکده ها در سطح توسعه کمی پیش بینی شده است و با توجه به ایجاد مدارس و آموزشکده های جدید در شهرهای فاقد سما و ایجاد پردیس آموزشکده های فعلی این امر محقق خواهد شد.
دکتر زرهانی تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان بوده که از امتیازات آن آموزش از پیش دبستانی تا مقاطع PHD بوده و این یک هنر در مدیریت بعد از انقلاب و یکی از ره آوردهای فرهنگی انقلاب بوده و به این دلیل باید برنامه ریزی شود تا همه جا سما داشته باشیم و با اولویت مدارس سما اقدام کنیم.
معاون دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: به لحاظ کیفی خدمتی که ارائه می شود باید دارای بالاترین کیفیت باشد تا بتوانیم برای ایجاد میادین و فرصت های تازه در مسیر خلاقیت و نوآوری و ابتکارات جدید آموزش کار کنیم که خوشبختانه مدارس سما در طی بررسی های میدانی به عمل آمده جزء مدارس خوب است. ما باید بتوانیم در مدارس سما علاوه بر اجرای دقیق برنامه های رسمی آموزش و پرورش در عرصه های مختلف مانند نانو تکنولوژی، ایجاد پژوهش سراهای دانش آموزی، کارهای فرهنگی و هنری ، آموزش زبان و برقراری ارتباط فردی با دانش آموزان پیشرو باشیم.
وی یکی از نقاط قوت مدارس سما را اتصال اعضای هیأت علمی واحد های دانشگاهی با این مدارس دانست و اظهار کرد: با اتصال اعضای هیأت علمی واحد های دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی با مدارس سما، علاوه بر بالا رفتن دانش و بینش مدیران، جایگاه ویژه ای برای دانش آموزان و خانواده های آنان ایجاد کرده و با بوجود آمدن انگیزه در جهت استمرار ادامه تحصیل آنان در دانشگاه آزاد برنامه ریزی خواهد شد.
دکتر زرهانی خاطر نشان کرد: کیفیت بخشی و مدیریت کیفیت در مدارس بسیار مهم است و حمایت از خلاقیت ها و نوآوری ها ، جذب نیروی انسانی متخصص و مجرب و آموزش آن ها برای اعتماد مردم به سما در اولویت قرار گیرد. سما وقتی موفق است که سرمایه اجتماعی داشته باشد که همان اعتماد مردم است و در استان گیلان به این مقوله توجه ویژه ای شده است.

این مقام مسئول با اشاره به فعالیت های حوزه آموزشکده ها، بیان داشت: با توجه به این که دانشگاه ها افراد یقه سفید و پشت میز نشین تربیت می کنند، بهترین دستآورد سما تربیت افراد یقه آبی و نیروهای فن ورز است که جذب بازار کار شوند. اگر بتوانیم افرادی را تربیت کنیم که دست فعال در کنار فکر فعال داشته باشند و بتوانند جذب بازار کار شوند، کاری بسیار مهم و مناسب انجام داده ایم.
رئیس سازمان سما با توجه به شعار سال 1395 ادامه داد: سهم سازمان سما نسبت به شعار سال باید تربیت افراد کارآفرین و ماهر باشد. دانش آموزان در مدارس سما باید کار را از ابتدا یاد بگیرند و محیط زیست و محیط مدرسه خود را پاکیزه نگه دارند و با توجه به مسئولیت اجتماعی که در آینده خواهند داشت آموزش ببینند. آنان باید حرفه و فنون تحقیق و تعقل را یاد بگیرند و استعداد هایشان در دوره دبستان شکوفا شود. در ادامه دکتر علی نیازی معاون فرهنگی و دانشجویی سازمان سما گفت: ما به دنبال ایجاد مدارس باکیفیت بالا در سما هستیم و کیفیت شامل زیرساخت ها از جمله فضاهای آموزشی مستقل، کارگاه ها و آزمایشگاه ها می باشد و در این مدارس دانش آموزانی که دارای یک مهارت منحصر به فرد باشند، تربیت کنیم و برای تحقق این امر باید از مدیران نوآور استفاده نماییم که نوآوری های گوناگون از جمله فناوری نانو را در مدرسه ترویج دهند.
نیازی ادامه داد: یکی از مسائلی که سازمان به طور جدی پیگیر آن است تأسیس پژوهش سراهای دانش آموزی در مدارس است و خوشبختانه نیمی از استان های کشور از جمله استان گیلان متقاضی تأسیس پژوهش سرا می باشد.
همچنین درادامه این جلسه دکتر علیرضا امیرتیموری، دبیر هیأت امناء و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان نیز ضمن خیر مقدم و تبریک فرارسیدن میلاد با سعادت حضرت قائم (عج) و ادای احترام به شهدای انقلاب اسلامی خصوصا شهدای مدافع حرم گفت: مدتی است که مقوله مهارت در حوزه های مختلف مدارس سما دنبال شده و با یک همت عمومی کلیه مدارس سمای استان باید در برگزاری حداقل یک مهارت در طول سال تحصیلی اقدام کنند.
در انتها رحمت علی صابری حقایق دبیر شورای نظارت و هماهنگی سازمان سما استان گیلان گزارش مبسوطی از روند فعالیت های مجموعه سما در استان گیلان را ارائه داد.