شورای سیاستگذاری سازمان سما استان گیلان

سما رشت سازمان سما رشت سازمان سما شورای سیاستگذاری شورای سیاستگذاری سازمان سما شورای سیاستگذاری سازمان سما استان گیلان شورای سیاستگذاری سازمان سما استان گیلان

سازمان سما

سازمان سما استان گیلان

۱۴۰۴ جمعه ۲۹ شهريور

برگزاری ویدئو کنفرانسی کارگاه آموزشی مدیران متوسطه با حضور دکتر زرهانی

کارگاه آموزشی مدیران متوسطه دوره دوم سما با حضور 53 مدیر از 37 واحد سما در 9 مرکز تبریز، بروجرد، رشت، فیروزآباد، اهواز، ارومیه، شیراز، کرمانشاه و آزاد شهر با حضور دکتر زرهانی و به همت مدیریت امور مدارس و همکاران مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان سما، به صورت ویدئو کنفرانسی در روز یکشنبه مورخ 9 اسفندماه 94 برگزار شد.
استقرار نظام ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش در مدارس غیر دولتی و تدوین برنامه جامع عملیاتی مدارس برای سال آتی با عنایت به ماموریت سازمان سما در برنامه راهبردی توسعه ششم، از جمله اهداف برگزاری این کارگاه یک روزه بود.

 
 


در ابتدای این مراسم یمینی مدیر امور مدارس سازمان سما، تحلیل نمرات کتبی نهایی خردادماه دانش آموزان پایه سوم، تبین جایگاه مدارس سما در نمرات خرداد ماه، استفاده از نقطه نظرات همکاران و ارائه راهکارهایی برای ارتقا سطح میانگین نمرات کتبی نهایی خرداد ماه را از اهم موضوعات جلسه امروز برشمرد و گفت:«علی رغم تلاش های شایسته همه همکاران تا امروز، نیاز به تدوین یک برنامه عملیاتی جامع برای مدارس بیش از پیش احساس گردیده و ضروری به نظر می آید»
وی در ادامه خاطر نشان کرد:«با توجه به سیاست ها و ماموریت مدارس سما و تاکید ریاست سازمان بر اینکه مدارس سما علاوه بر انجام مطلوب برنامه های آموزش و پرورش می بایست به نحوی برنامه ریزی نمایند که دانش آموزان دارای توانایی فراگیری یک حرفه و فن، دارای جسم و روانی سالم، پایبند به اقامه نماز، قرائت صحیح قرآن، مسلط به زبان انگلیسی و مهارت استفاده از کامپیوتر باشند.»
مدیر امور مدارس سازمان سما با اشاره به توافق نامه ارسالی از سوی سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی به ادارات کل آموزش و پرورش استان ها درخصوص ارتقاء سطح نمرات کتبی نهایی دانش آموزان مدارس غیر دولتی به عنوان ملاکی برای جذب دانش آموزان در این دوره در سال تحصیلی آینده، مدارس سما را نیز از این اصل مستثنی ندانسته و برپایی این کارگاه را نیز در همین راستا برشمرد.

 

دکتر زرهانی: برند سما وقتی اصلاح می شود که مدارس ما چندبُعدی عمل نمایند.
قدردانی از حضور پرشور و حماسی مردم عزیز به ویژه فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان سما در انتخابات جمعه 7 اسفندماه، طلیعه سخنان دکتر زرهانی معاون دانشگاه و رئیس سازمان سما در این جلسه بود.
دکتر زرهانی با مقدس خواندن تلاش برای ارتقا کیفیت در سما، تاکید کرد:« اینکه به دنبال یافتن راه هایی برای برون رفتن از وضعیت حاضر و رسیدن به وضعیت مطلوب تر باشیم بسیار ارزشمند و گران بهاست، این حرکت خودجوش برای تحول نشانه بسیار خوبی است.»

 

دکتر زرهانی در ادامه سخنان خود به معرفی ابزارهای رسیدن به وضعیت مطلوب پرداخت و گفت:«گام نخست در این مسیر تجزیه و تحلیل و شناسایی نقاط قوت و ضعف خود می باشد، نقاط قوت می بایست استمرار یابند و تقویت شوند و برای از میان برداشتن نقاط ضعف باید چاره اندیشی نمود.»
معاون دانشگاه و رئیس سازمان سما با معرفی مدیران مدارس به عنوان رهبران آموزشی، مسئولیت این افراد را خطیر و پر رنگ تر از سایرین برشمرد و تاکید کرد:«مدیران مدارس باید با تعاملات ارزنده با سایر همکاران خود در شناسایی نقاط قوت و ضعف خود گام های اساسی بردارند.»
وی شناسایی فرصت ها و تهدیدها را دومین گام رسیدن به وضعیت مطلوب دانست و خاطر نشان کرد:« برای از میان برداشتن تهدیدها و استفاده دوچندان از فرصت ها، از همفکری و مشورت با دیگران یاری بجویید.»
ارزیابی برنامه در حین اجرا نیز از دیگر نکات ضروری در مسیر نیل به وضعیت مطلوب از سوی دکتر زرهانی معرفی شد و تاکید شد:«چنانچه در طول مسیر بازخوردهای مناسبی دریافت نکردید، راه و روش خود را تغییر دهید.»
دکتر زرهانی معلمان، دانش آموزان و اولیای دانش آموزان را سپاه مدیران دانست و ضمن برشمردن خصلت ها و ویژگی های شایسته هر کدام بر بهره گیری و استفاده بهینه از قابلیت ها و ظرفیت های این سه گروه به عنوان گنجینه های ارزشمند سما تاکید ویژه نمود.  دکتر زرهانی با اشاره به اجرای تمام و کمال برنامه های آموزش و پرورش در مدارس سما خاطر نشان کرد:«برند سما وقتی اصلاح می شود که مدارس ما چند بُعدی عمل نمایند. ما بر این باوریم که تحول باید از مدرسه آغاز شود»
وی مجدد بر ویژگی های خروجی مدارس سما در راستای سیاست های سازمان بر فراگیری زبان و ادبیات فارسی تاکید نمود.
پس از بیانات دکتر زرهانی، هر یک از واحدهای شرکت کننده در این کارگاه آموزشی به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود در خصوص شیوه مدرسه داری و نقاط ضعف و قوت مدارس خود پرداختند.

 


برقراری تعاملات روزافزان میان کادر آموزشی مدارس و دانش آموزان، اخلاق در سما، اقتصاد سما، ظرفیت های خالی موجود در مدارس و راهکارهای رفع آنها، استفاده از ابزارهای تبلیغاتی برای معرفی هرچه بیشتر سما از دیگر موضوعاتی بود که مدیران حاضر به آنها اشاره و دکتر زرهانی نیز راهکارهای خود را در خصوص آنها ارائه نمودند.

معاون آموزشی و پژوهشی:کمیت و کیفیت توامان، در سما مطرح است
یزدان پناه معاون آموزشی و پژوهشی سازمان از دیگر مسئولین حاضر در این جلسه بود که ضمن قدردانی از برپایی این جلسات ابراز امیدواری نمود که این گونه جلسات بتواند به بالندگی بیشتر سما کمک نماید.
یزدان پناه در آغاز سخنان خود انطباق و هماهنگی با سیاست های پیرامونی را یکی از خصلت های بارز مدیران موفق برشمرد و گفت:«برای مدیران سه مهارت اساسی لازم است، مهارت های فنی، مهارت های انسانی و مهارت های ادراکی»
معاون آموزشی و پژوهشی سازمان در پاسخ به درخواست های مدیران مبنی بر اختیار دادن بیشتر به مدیران مدارس اظهار داشت:«واگذاری بخشی از کارها از حوزه ستادی به صف، موضوع کارگروه ویژه ای است که با دستور دکتر زرهانی تشکیل گردیده و هم اینک در مراحل پایانی و تدوین نتیجه برای ابلاغ به واحدها می باشد.»
یزدان پناه درخصوص موضوع کمیت و کیفیت در مدارس سما نیز خاطر نشان ساخت: «موضوع کمیت و کیفیت در مدارس سما به صورت توأمان مطرح است و باید به هر دوی این موضوعات توجه ویژه داشت.»
ماندگاری دانش آموزان در مقاطع گوناگون سما موضوع ویژه ای بود که یزدان پناه به آن اشاره کرد و با ارائه راهکارهایی همچون برگزاری بازدید و اردو در مدارس مقاطع بالاتر، برگزاری جلسات اولیا و مربیان به صورت مشترک میان مقاطع تحصیلی گوناگون سما، برگزاری جلسات مشترک بین مدیران مدارس مقاطع گوناگون و ... توجه مدیران را به این امر معطوف داشت.
برگزاری دوره های آموزشی ضمن خدمت، تورهای تجربه مدرسه داری داخلی و خارجی، ضرورت نگاه و تیزبینی اقتصادی مدیران مدارس، برگزاری آزمون ورودی، اعتبار بخشی به مدارس، جانمایی درست مدارس در شهرها  و ارائه راهکار برای تعیین شهریه حقیقی و مصوب از سوی آموزش و پرورش برای مدارس سما ... از دیگر مباحثی بود که از سوی معاون آموزشی و پژوهشی سازمان سما  و مدیران حاضر به آنها اشاره شد.
گفتنی است این کارگاه یک روزه در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد که در نوبت عصر مدیر امور مدارس سما با همراهی روسای ادارت خود به تحلیل نتایج کتبی نهایی خرداد پایه سوم متوسطه نوبت دوم مدارس سما پرداخته و سپس با آموزش تدوین برنامه عملیاتی مدارس برای سال آتی باتوجه به برنامه های سازمان، از مدیران مدارس خواست تا نمونه برنامه عملیاتی مدرسه خود را برای سال آتی با توجه به سیاست های سازمان، تا پایان فروردین ماه سال آینده تهیه و به مدیریت امور مدارس ارسال نمایند.

دیدگاه کاربران

در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست

ارسال دیدگاه